mandag den 22. marts 2010

Bolsjesamleren

Afrejsedag; ja for nu går turen til Nuuk hvor jeg skal på kursus. Det kommer til at omhandle arktisk førstehjælp, portør/reddervirke og certificering til akuttaske.
Nå men af sted det gik, planen var klar helikopter fra Qasigiannguit til Aasiaat, derfra fly via Kangerlussuaq og så til Nuuk, planlagt tid 4½ timer. Men som det er almindeligt kendt, går det sjældent som planlagt.

Her er turen:
Qasigiannguit - Qeqertarsuaq (Godhavn) med helikopter, derefter
Qeqertarsuaq - Aasiaat med helikopter, så
Aasiaat - Kangerlussuaq (Sdr.Strøm) med helikopter, men så
Ups, U-vending
Ups, U-vending
Ups, U-vending og efter tre af dem
Kangerslussuaq aflyst så til Sisimiut (Holsteinsborg), efter en time
Sisimiut - Kangerlussuag med helikopter, så direkte videre til
Kangerlussuaq - Nuuk med fly.

Hurra vi nåde frem, men lige meget hvor fedt det er at flyve helikopter så bliver det lidt for meget efter 5 timer. Men på den anden side var det en flot tur, Sikorsky helikopteren kan ikke flyve over fjeldene, så vi fulgte fjorde og dale gennem landskabet. Vi fløj tæt forbi fjeldvægene og var nødt til at kigge op mod toppen. Vi fløj lavt over sletterne og kunne se rensdyr, ja faktisk kunne vi se deres spor i sneen. Jeg har taget nogle billeder, men de kan først uploades når jeg er retur i Qasigiannguit.

Men hvorfor så titlen "Bolsjesamleren"? Jo, for hver gang helikopteren skiftede kurs eller påbegyndte en ny rute, stormede stewardessen rundt med bolsjer til passagererne Jeg endte med at have lommen fuld af bolsjer.
Min rejser partner Mogens endte derimod med at blive sulten. Han havde ikke spist morgenmad og grundet de mange ændringer og forsinkelser, var det eneste føde han fik før kl. 1700 en småkage, en pose nødder og en masse bolsjer.
Jeg var dog også blevet sulten, så min første gerning i Nuuk var at finder en grillbar og købe en dobbelt jumboburger og en gang fritter. Uhm, første burger i 7 måneder.
Nu ser jeg frem til et godt kursus og muligheden for at se Nuuk "Verdens mindste metropol".

1 kommentar: